Miroslav on Roosevelt Academy (the Netherlands)

Здравей Лид,

Доста време мина, а ние не сме се чували. Затова реших да ти драсня някой ред. Първият семестър свърши. Тази седмица се прибрах в България. Накратко какво ми се случи до сега в Холандия.

Ася посрещна мен и Станимир на гарата в Middelburg и ни заведе да си вземем ключовете за стаите. Добре,че беше тя иначе ние щяхме да се лутаме като мухи без глави. Стаята ми не е много голяма, има висок покрив (не ме питай как си сменям крушките като гръмнат 🙂 ), мебели нямах само едно легло, по-късно си купих мебели на старо и компютър. Ася, Станимир и аз живеем на една улица. В моята къща сме 8 души (4 холандци, 1 норвежка, 1 грузинка, 2 българи, 1 турчин). През седмицата имаме housediner и график кой от нас в кой ден готви.

Първата седмица си остава не забравима. През InRAweek-а се запознах с колежа и града. Всички freshmen бяхме разделени на някоилко групи от по 7-8 души с по двама родители (seniors или sophomores), които отговаряха за нас “дечицата”. Заведоха ни в билиотеката (може безплатно да си взимам книги, тъй като съм RA ученик), имахме барбекю и pub crow, запознах се tutor- а си, регистрирах се в колежа, дършах English placement test, организираха ни разни игри като scavanger hunt (отборите обикалят града в търсене на предмети от предварително даден списък; нашият отбор не спечели награда 😦 ), представиха ни RА committees …т.н.

Българите сме второто малцинство след германците по численост в RA.  През weekend-a доста често се събирахме и си правихме BG parties. Eстесвенно, че не съм се затвoрил само в българскатa група, даже повечето време съм с international students.

Когато ми казаха в началото, че ще имам много sleepless nights не ми се вярваше, докато не дойдоха първите assignments и reading pages. Особенно двете седмици преди изпитите не знаех кой ден е, къде съм, исках да избягам. Но се стегнах, тъй като знам че не съм единствения, който е в същото положение да стой до късно и да учи. Но ако си подредя времето както трябва не е чак толкова зорно. Хубавото е,че всички ученици живеят в campus-a и като блокуирам отивам при някой приятел да се разсея с чаша чай или сок. После пак продължавам с ученето и с нетърпение чакам края на седмицата, за да изпусна напрежението.

Плагиаризмът сериозно се наказва в RA. Следвам специални правила за цитиране и оформяне (MLA и APL style)  като пиша assignment. Винаги трябва да давам източника от който съм взимал инфорнацията и трябва това което съм ползвамл да е обяснено с мои думи и перафразирано така че да не е 1:1 с източника. Ако ме овинят в плагиаризъм най-малкото ще ми пишат F на assignment-a, по-сращното е че мога да получа F за целия курс, а най – фаталното е да ме изритат от RA.

Този семстър имах English, Socio – Economic History, Methods and Statistics, General Biology. Английският ми беше леко скучен, може би защото бях в elementary и не научих много нови неща. Socio – Economic History беше интересен курс, не само защото Dr Willem van den Broeke беше много енусиазиран и имаше отговор за всеки поставен вапрос, а защото това беше единствения курс в който винаги се водеха дискусии. Обаче трябваше да прочеда доста допълнителни материали, за да вляза в час. Статистиката беше курса, в който имах доста проблеми. Първите ми (единствените) лоши резултати (F) са именно по статистика. Обаче, доста се постарах да напредна. Помолих Mrs Verhoeven предварително да качва презентациите си в workspaces (система, в която изпращаме есетата си, учителите качват презентациите си и допълнителни материали), за да мога да ги принтирам преди часа и да си водя бележки по време на лекцията. Бележките ми и усилията които положих за крайният групов проект ми помогнаха да взема курса. Останах разочарован от биологиата, не само защото презентациите на Mr. Flameling бяха дълги до утегчение, дискусиити бяха рядкост, но и защото имахме доста домашни и тестове всики път, които се броят за 2% от общата оценка. Твърде много време отделях да се подготвя за курса, но вкрая реших че не си заслужава и посветих времето с за другите курсове. Жалко, че английският на Mrs. Flameling не е много добър (не че моят е перфецтен), но понякога не я разбирах какво обяснява. Вторият семсетър ще имам English (intermediate), Introduction to Economics, Introduction to Psychology и Dutch (beginner).

За да се свържеш с някой от персонала или учител предварително трявва да изпратиш e-mail и да си уредите среща. Учителите си имат office hours и много рядко биха те приели и обърнали внимание ако предварително не сте си уговорили среща. Ако сега твоте учениците те безпокоят за щяло и нещяло по всяко време, то в университета това е недопустимо.

Холандците говорят английски и без проблеми ми отговарят когато питам за нещо. Няма проблем да се разбираме въпреки,че аз все още не говоря холандски. Бих казал, че хората са доста учтиви. Винаги около мен чувам заповядай (alstublieft) и благодаря (dank u wel),  думи (обръщения) които вече доста рядко чувам в България. Масово хората (млади и стари) се придвижват с колела, може би защото релефът е равен (германците се шегуват за Холандия,че ако си купиш вестник и го сложиш на земята и стъпиш отгоре можеш на видиш цялата държава).

Преди малко повече от месец почнах работа в един ресорант като мияч на чинии. За сега не говоря холандси, но другият семсестър ще се постаря да го понауча, за да мога да си намеря по добра работа през лятото на морето (моретое на 7 км от Middelburg).

Има и още неща за казване, но ще ги пстава за по нататък когато се видим. Аз ще съм до 24 януари в България и щеотскоча до Хасково някой път (предварително ще те известя, защото зная че сега имаш доста работа с кандидат студентите) .

Весели празници!!!

Миро (летящият холандец)

Leave a Reply

